voetgangers-verkeerslicht

Een tijdje terug ging ik met college Martin Loose naar een  gesprek over verkeerslichten. Omdat alles zo helder en prettig werd toegelicht, hadden we nog wel meer vragen tijdens het gesprek.

Bijvoorbeeld over voetgangers-verkeerslichten. In Amsterdam staat een licht waarin je kunt zien hoe lang je nog moet wachten tot het groen wordt. Best handig, ook omdat (in Amsterdam) veel mensen door rood licht lopen. “Waarom is dat niet vaker te zien?” was de vraag.

Nou, dat blijkt eigenlijk best simpel. Het is zo dat de meeste verkeerslichtinstallaties rekening willen houden met het verkeer dat er is. Als er meer fietsers of auto’s zijn, gaat het licht eerder, of langer op groen. Als een voetganger het knopje indrukt om over te steken, dan wordt dat ingeregeld.

Met een altijd per seconde terug-tikkend licht, houd je geen rekening met hoeveel en welk verkeer er is. Het is nooit sneller groen bijvoorbeeld. Daarom past dit idee niet bij meeste oversteken.

Een alternatief is dat de tijd wel terugloopt, maar niet gelijkelijk per seconde. Bij terugloop kan het opeens ook veel sneller gaan. Zo vertelt het licht hoe lang je nog hebt (op wachten of lopen). En dat blijkt te helpen.

(afbeelding afkomstig van verkeersnet)

Een ander vraag ging over oranje knipperend licht (ipv rood). Voor voetgangers een heldere waarschuwing, maar geen stop-plicht.

Hierover hoorden we dat in de praktijk blijkt dat andere verkeersdeelnemers (auto’s die de weg gebruiken waar de voetganger oversteekt) niet weten dat de voetganger over mag steken. Het kwam nogal eens voor dat de automobilist, die dacht dat de voetganger door rood liep, fel toeterde. Tja.